Poradnik uczestnika ruchu drogowego
Rozmiar czcionki
Kierowco uważaj – dzikie zwierzęta na drodze
Kierujący pojazdami dużą część tras pokonują nocą, a wówczas istnieje większe ryzyko, że na jezdnię niespodziewanie wyjdzie dzikie zwierzę. Niektóre z takich sytuacji mogą zakończyć się tragicznie.
Aura jesienno- zimowa sprzyja takim zdarzeniom.
Policjanci przypominają, jak zachować się gdy na drodze napotkamy dzikie zwierzę. Musimy zachować ostrożność. Możemy spróbować mignąć światłami i użyć sygnału dźwiękowego. Nie próbujmy jednak na siłę wyprzedzać zwierzęcia. Odczekajmy, aby „nieproszony gość” przemieścił się na drugą stronę lub oddalił się w głąb lasu. Nawet jeżeli zwierzę jest kilka metrów od jezdni, to zawsze istnieje ryzyko, że niespodziewanie wbiegnie pod koła.
W przypadku potrącenia, zawsze należy wezwać policję. Czasami także udaje się uratować zwierzę i dobrze, żeby zajęli się nim profesjonaliści. W takich przypadkach również należy zachować ostrożność i rozwagę.
Aby uniknąć nieprzyjemnego zderzenia, policjanci radzą, aby w godzinach wieczornych i nocnych w okolicach leśnych zachować szczególną ostrożność. Nie lekceważmy znaku drogowego (Znak A-18b Uwaga dzikie zwierzęta – ostrzega kierowcę, że ryzyko wtargnięcia dzikiego zwierzęcia na drogę jest większe niż w innych miejscach), „Uwaga na dzikie zwierzęta”. Są one ustawiane w miejscach, gdzie to zagrożenie często występuje.
KIEROWCO! ZACHOWAJ ODPOWIEDNIĄ ODLEGŁOŚĆ!
W normalnych warunkach drogowych bezpieczny odstęp między autami powinien wynosić minimum dwie sekundy. W gorszych warunkach, np. podczas opadów deszczu lub śniegu albo mrozów, minimum to trzy sekundy. W ten sposób właściwa odległość w metrach między pojazdami wydłuża się wraz z prędkością.
Pamiętajmy, że kierowca jest zobowiązany do utrzymywania odpowiedniego, czyli bezpiecznego, odstępu między pojazdami. Ta odległość musi być wystarczająca do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego auta.
Wszystkim kierowcom przypominamy, że należy dostosować bezpieczną odległość naszego auta od poprzedzającego go innego pojazdu. Art. 19. Kodeksu Drogowego § 2 mówi:. Kierujący pojazdem jest obowiązany:
2. 3. utrzymywać odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu.
3. Poza obszarem zabudowanym, na jezdniach dwukierunkowych o dwóch pasach ruchu, kierujący pojazdem objętym indywidualnym ograniczeniem prędkości albo pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 7 m jest obowiązany utrzymywać taki odstęp od pojazdu silnikowego znajdującego się przed nim, aby inne wyprzedzające pojazdy mogły bezpiecznie wjechać w lukę utrzymywaną między tymi pojazdami. Przepisu tego nie stosuje się, jeżeli kierujący pojazdem przystępuje do wyprzedzania lub gdy wyprzedzanie jest zabronione.
4. Poza obszarem zabudowanym, w tunelach o długości przekraczającej 500 m, kierujący pojazdem jest obowiązany utrzymać odstęp od poprzedzającego pojazdu nie mniejszy niż:
4.1. 50 m – jeżeli kieruje pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobusem;
4.2. 80 m – jeżeli kieruje zespołem pojazdów lub pojazdem niewymienionym w pkt. 4.1.
Pamiętajmy, że bezpieczna odległość między pojazdami zależy od wielu czynników, między innymi od prędkości z jaką jedziemy, od warunków atmosferycznych, a nawet od samopoczucia kierowcy. Dlatego czasami należy zwiększyć odległość, aby uniknąć zdarzenia drogowego.
KILKA RAD DLA KIEROWCÓW
Siedem prostych rad, o których powinien pamiętać każdy rozsądny kierowca przed wyjazdem w podróż. Dzięki nim unikniesz niemiłych niespodzianek na drodze i zapewnisz sobie szczęśliwy dojazd do celu!
1. Zanim ruszysz samochodem sprawdź czy:
- masz przy sobie wszystkie wymagane przepisami dokumenty,
- masz zapięte pasy,
- twój samochód jest technicznie sprawny ( ogumienie, oświetlenie) i odpowiednio wyposażony.
2. Zapoznaj się z aktualnymi przepisami ruchu drogowego.
3. Nie przekraczaj dozwolonej przepisami prędkości.
4. Staraj się podróżować ze znajomymi i unikaj postojów na odosobnionych pustych parkingach lub w przypadkowych miejscach.
5. Jedź ostrożnie i myśl o tym, co dzieje się na drodze.
6. Pamiętaj, że wyobraźnia to podstawowa cecha dobrego kierowcy.
7. Zmieniono zasady przeprowadzania kontroli ruchu drogowego - pamiętaj aby:
- zatrzymać pojazd,
- trzymać ręce na kierownicy i nie wysiadać z pojazdu, chyba że żąda tego kontrolujący,
na polecenie kontrolującego:
- wyłączyć silnik pojazdu,
- włączyć światła awaryjne lub postojowe.
NOWE PRZEPISY DROGOWE OD 1 CZERWCA 2017: Zmiany dla kierowców + KARY:
Poważne zmiany dla kierowców w 2017 r. przygotowało Ministerstwo Sprawiedliwości. Nowe przepisy weszły w życie 1 czerwca. Nowy kodeks drogowy na pewno nie przypadnie do gustu piratom drogowym. Nowa ustawa zaostrza kary za przestępstwa w ruchu drogowym oraz wydłuża okres przedawnienia karalności wykroczeń. SPRAWDŹ ZMIANY DLA KIEROWCÓW 2017. NOWY KODEKS DROGOWY OD 1 CZERWCA uderzy przede wszystkim w nieodpowiedzialnych kierowców, którzy powodują najwięcej śmiertelnych wypadków na polskich drogach.
NOWE PRZEPISY DROGOWE OD 1 CZERWCA 2017: Zmiany dla kierowców + KARY:
Co zmienią nowe przepisy? [PRZESTĘPSTWA, WYKROCZENIA]
- Sprawca śmiertelnego wypadku lub takiego, który spowodował ciężki uszczerbek na zdrowiu pójdzie na minimum dwa lata do więzienia, bez możliwości zawieszenia kary, jeśli w chwili wypadku był pijany lub pod wpływem środków odurzających. Obecnie minimalna kara za spowodowanie tego typu wypadku to zaledwie 9 miesięcy, a wyrok do jednego roku więzienia można zawiesić.
- Wykroczenia drogowe, w przypadku których zostało wszczęte postępowanie, będą się przedawniać dopiero po 3 latach od dnia popełnienia. Dziś takie sprawy przedawniają się po dwóch latach.Osoby, które zdecydują się prowadzić samochód, mimo że zostały im odebrane uprawnienia będą musiały liczyć się, tak jak obecnie, z karą pozbawienia wolność na okres 2 lat, jednak dodatkowo zakaz prowadzenia pojazdów zostanie obowiązkowo przedłużony na 15 lat. Za ponowne złamanie zakazu będzie groziła kara nawet 5 lat więzienia.
- Kierowca, który świadomie zmusi policję do pościgu i nie zatrzyma się pomimo sygnałów świetlnych i dźwiękowych z radiowozu, popełni przestępstwo zagrożone karą do 5 lat więzienia. Sąd obligatoryjnie zakaże mu prowadzenia pojazdów na okres od roku do 15 lat. Dziś nawet najbardziej brawurowa ucieczka traktowana jest jak wykroczenie, za które grozi grzywna lub kara aresztu do 30 dni.
- Sądy orzekające w sprawach o przestępstwa drogowe będą obligatoryjnie informowane przez drogówkę o dotychczasowych wykroczeniach kierowcy oraz czy np. zatrzymywano mu już prawo jazdy.
- W prawie o ruchu drogowym znajdzie się wyraźna podstawa prawna do poddawania kierujących pojazdami (lub innych osób, w stosunku do których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że mogły kierować pojazdem) rutynowemu badaniu w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu lub obecności środka działającego podobnie do alkoholu, np. narkotyków lub dopalaczy.
Czytaj więcej: http://www.dziennikzachodni.pl/motofakty/a/nowe-przepisy-drogowe-od-1-czerwca-2017-zmiany-dla-kierowcow-kary,11687554/
Punkty karne online - uwaga na fałszywe strony!
Przypominamy, że e-usługa „Sprawdź swoje punkty karne” dostępna jest wyłącznie za pośrednictwem portalu Obywatel.gov.pl i można ją zrealizować całkowicie darmowo. W związku z dużym zainteresowaniem jakim cieszy się e-usługa, oszuści, chcąc w sposób nielegalny pozyskać nasze dane i pieniądze, podszywają się pod oficjalny serwis do sprawdzenia punktów karnych w internecie.
Do sprawdzenia punktów karnych drogą elektroniczną potrzebny jest tylko Profil Zaufany (eGO), a jedyną stroną internetową, przez którą kierowcy mogą sprawdzić punkty jest obywatel.gov.pl Usługa nie wymaga udostępniania żadnych danych osobowych.
Wszelkie inne strony www, które „oferują” rzekome informacje o stanie punktów karnych, w zamian za podanie jakichkolwiek danych lub wniesienie jakiejkolwiek opłaty, należy traktować z dużą ostrożnością, ponieważ może to być próba wyłudzenia danych lub pieniędzy.
Ministerstwo Cyfryzacji/ KGP
MOŻESZ JUŻ SPRAWDZIĆ PUNKTY KARNE W SIECI
Otrzymałeś kilka mandatów i nie pamietasz ile punktów karnych uzbierało sie na twoim koncie? Teraz mozesz to sprawdzic w Internecie.
Od poniedziałku, 24 kwietnia, wszyscy kierowcy mogą sprawdzić stan swojego konta punktów karnych przez internet. Ministerstwo Cyfryzacji w końcu uruchomiło długo wyczekiwaną e-usługę. Jak z niej skorzystać?
Osoby zainteresowane monitorowaniem swoich punktów karnych w sieci muszą w pierwszej kolejności założyć profil zaufany. To bezpłatne narzędzie, które służy do załatwiania spraw urzędowych w internecie. Konto należy założyć na stronie pz.gov.pl
Żeby jednak profil został aktywowany - najpierw musi zostać zweryfikowany. Osoby, które posiadają konta bankowe w PKO BP, Inteligo, ING, Millennium Bank lub Envelo - mogą to zrobić bez wychodzenia z domów. Niestety, wszyscy pozostali muszą potwierdzić swoją tożsamość w tzw. punkcie potwierdzającym (np. Urzędzie Marszałkowskim). Resort zapowiada jednak, że niebawem do grona wymienionych banków dołączą kolejne.
Po założeniu i weryfikacji profilu zaufanego należy wejść na stronę obywatel.gov.pl lub cepik.gov.pl, w zakładkę "Sprawdź swoje punkty karne". Po zalogowaniu otrzymamy dostęp do naszego salda, które można pobrać w formacie PDF i wydrukować.
Oprócz liczby punktów karnych, na naszym koncie znajdą się informacje o pojeździe, daty i miejsca popełnienia wykroczeń, dane kierowcy oraz liczba tzw. punktów zamrożonych. Mowa o punktach, które nie zostały przyznane wskutek odmowy przyjęcia mandatu.
Pamiętajmy, że dysponujemy dostępem wyłącznie do swoich punktów karnych, nie możemy sprawdzić stanu konta innej osoby. E-usługa jest w pełni bezpłatna.
Prawdopodobnie do końca roku CEPiK 2.0 zostanie zintegrowany z Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym oraz Stacjami Kontroli Pojazdów. Ponadto kierowcy uzyskają dostęp do e-usług: Historia Pojazdu, Bezpieczny Autobus i Mój Pojazd. Resort cyfryzacji planuje zakończyć prace nad wdrażaniem całego nowego systemu do połowy 2018 roku
KIEROWCO PAMIĘTAJ !!!!
Zmiany w przepisach karnych
1. Kierowanie bez uprawnień
W obowiązującym stanie prawnym kierowaniu pojazdem pomimo nieposiadania stosownych uprawnień stanowi wykroczenie (określone w art. 94 § 1 kodeksu wykroczeń), za które przewidziana jest jedynie kara grzywny, z wyłączeniem sytuacji, gdy osoba kierowała pojazdem w czasie obowiązywania orzeczonego przez sąd zakazu prowadzenia pojazdów, który to czyn stanowi przestępstwo określone w art. 244 kodeksu karnego.
Począwszy od 18 maja art. 94 § 1 kw będzie miał zastosowanie jedynie wobec osób kierujących pojazdem, na który nigdy wcześniej nie miały stosownych uprawnień. W takim przypadku, obok kary grzywny, możliwe będzie także orzeczenie zakazu prowadzenia pojazdów, o czym ostatecznie zdecyduje sąd.
Osoby, które pod rządami nowych przepisów, dopuszczą się kierowania pojazdem, dla którego stosowne uprawnienie zostało im wcześniej cofnięte w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez właściwego starostę, wyczerpią znamiona przestępstwa (określonego w nowym art. 180a kk), za który to czyn przewidziano karę grzywny, karę ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Niezależnie od rodzaju zastosowanej kary, sąd będzie mógł także orzec środek karny w postaci zakazu prowadzenia pojazdów.
2. Kierowanie w stanie nietrzeźwości
W znowelizowanych przepisach zaostrzono sankcje dla kierujących pojazdami w stanie nietrzeźwości oraz dla kierujących, którzy - znajdując się w tym stanie - spowodowali wypadek drogowy (zdarzenie, w którym były osoby zabite lub ciężko ranne). W pierwszej kolejności wydłużono okres, na jaki orzekany jest środek karny w postaci zakazu prowadzenia pojazdów, z 10 do 15 lat, przy czym minimalny okres, na jaki zakaz ten będzie orzekany określono na poziomie 3 lat.
Osoby kierujące pojazdem w stanie nietrzeźwości będą musiały się także liczyć z dolegliwymi konsekwencjami finansowymi. Niezależnie od orzeczonej kary, sąd będzie obligatoryjnie orzekał świadczenie pieniężne w wysokości nie mniejszej niż 5 tys. złotych, w przypadku osoby po raz pierwszy dopuszczającej się tego czynu, oraz nie mniejszej niż 10 tys. złotych, gdy osoba po raz kolejny kierowała pojazdem w stanie nietrzeźwości. W sprawach o wypadki drogowe spowodowane przez nietrzeźwych kierujących, sąd będzie obligatoryjnie orzekał nawiązkę w wysokości nie mniejszej niż 10 tys. złotych.
Ponadto w kodeksie karnym wykonawczym dodano nowy art. 182a, przewidujący możliwość orzeczenia przez sąd zmiany sposobu wykonywania zakazu prowadzenia pojazdów na zakaz prowadzenia pojazdów niewyposażonych w blokadę alkoholową. Z możliwości tej osoba będzie mogła skorzystać nie wcześniej niż po upływie co najmniej połowy orzeczonego wymiaru, a w przypadku gdy zakaz prowadzenia pojazdów orzeczono dożywotnio, po upływie co najmniej 10 lat. Istotne jest, iż o ewentualnej zmianie sposobu wykonywania zakazu ostatecznie zdecyduje sąd.
Zmiany w przepisach o ruchu drogowym
1. Zatrzymanie prawa jazdy
W ustawie o kierujących pojazdami dodano nowe przesłanki administracyjnego zatrzymania prawa jazdy, tj. w przypadku rażącego przekroczenia prędkości dopuszczalnej w obszarze zabudowanym (powyżej 50 km/h) oraz przewożenia nadmiernej liczby osób. W praktyce, ujawnienie takiego czynu będzie skutkowało zatrzymaniem dokumentu prawa jazdy w trakcie prowadzonej kontroli drogowej i przesłaniem go do właściwego starosty lub innego organu, który - wydając decyzję administracyjną - formalnie zatrzyma ten dokument - za pierwszym razem na 3 miesiące.
Należy pamiętać, iż starosta wyda powyższą decyzję niezależnie od tego, czy prawo jazdy zostało fizycznie zatrzymane przez policjanta. Zgodnie z nowymi przepisami, podmioty uprawnione do kontroli ruchu drogowego informują właściwego starostę o każdym ujawnionym przypadku dopuszczenia się jednego z powyższych czynów. Na podstawie tej informacji starosta wydaje decyzję o zatrzymaniu prawa jazdy, nadając jej rygor natychmiastowej wykonalności oraz zobowiązując kierowcę do zwrotu prawa jazdy, o ile dokument ten nie został wcześniej zatrzymany.
Istotne jest, iż 3-miesięczny okres, na jaki zatrzymywane będzie prawo jazdy, zacznie biec od daty jego faktycznego zatrzymania przez policjanta, a jeżeli czynność ta nie miała miejsca, dopiero od momentu jego zwrotu do właściwego organu (starosty).
Ujawnienie faktu ponownego kierowania pojazdem w powyższym 3-miesięcznym okresie, będzie oznaczało jego wydłużenie do 6 miesięcy. Kolejnym etapem będzie cofnięcie uprawnienia do kierowania pojazdami - jego przywrócenie zostało obwarowane koniecznością spełnienia wszystkich wymagań stawianych osobie po raz pierwszy ubiegającej się o uprawnienie do kierowania pojazdami
(źródło: BPiRD KGP)
Kierowco pamiętaj, przed podróżą możesz sprawdzić swój stan trzeźwości. Takie badanie można wykonać w Komendzie Miejskiej Policji w Piotrkowie Trybunalskim każdego dnia.
Strefa Zamieszkania – zasady ruchu drogowego
Strefa zamieszkania to obszar obejmujący zarówno drogi publiczne, jak i inne drogi (np. wewnętrzne), na którym obowiązują szczególne zasady ruchu drogowego, a wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi.
Szczególne zasady ruchu drogowego w strefie zamieszkania to:
- pierwszeństwo pieszych przed pojazdami
- ograniczenie prędkości do 20km/h
- parkowanie tylko w miejscach wyznaczonych.
W strefie zamieszkania pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem. Nie dotyczą go przepisy podane w Ustawie „Prawo o ruchu drogowym” dotyczące ruchu pieszego jak: obowiązkowe korzystanie z chodnika, poruszanie się poboczem, przy krawędzi jezdni, lewą stroną, jeden za drugim itd.
Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów w strefie zamieszkania
wynosi 20km/h. Niestety często zapominają o tym sami drogowcy.
Na skrzyżowaniach dróg w strefie zamieszkania, pierwszeństwo nie powinno być określane znakami, z wyjątkiem skrzyżowań, na których ze względu na ograniczoną widoczność należy oznakować wlot znakiem STOP-u. Obowiązuje zatem reguła prawej ręki – czyli Ustępujemy wszystkim pojazdom nadjeżdżającym z naszej prawej strony.
Niestety jest to przepis mocno zapominany przez kierowców i często się zdarza, że wydaje się tym jadącym prosto, że to oni mają pierwszeństwo – a to nieprawda, warto o tym pamiętać.
Pamiętajmy, że przy wyjeździe ze strefy zamieszkania na drogę publiczną to my włączamy się do ruchu. Kierujący pojazdem, włączając się do ruchu, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu.
Kilka rad dla kierowców. Czas na zmianę opon.
Siedem prostych rad, o których powinien pamiętać każdy rozsądny kierowca przed wyjazdem w podróż. Dzięki nim unikniesz niemiłych niespodzianek na drodze i zapewnisz sobie szczęśliwy dojazd do celu!
1. Zanim ruszysz samochodem sprawdź czy:
- masz przy sobie wszystkie wymagane przepisami dokumenty,
- masz zapięte pasy,
- twój samochód jest technicznie sprawny ( ogumienie, oświetlenie) i odpowiednio wyposażony.
2. Zapoznaj się z aktualnymi przepisami ruchu drogowego.
3. Nie przekraczaj dozwolonej przepisami prędkości.
4. Staraj się podróżować ze znajomymi i unikaj postojów na odosobnionych pustych parkingach lub w przypadkowych miejscach.
5. Jedź ostrożnie i myśl o tym, co dzieje się na drodze.
6. Pamiętaj, że wyobraźnia to podstawowa cecha dobrego kierowcy.
7. Zmieniono zasady przeprowadzania kontroli ruchu drogowego - pamiętaj aby:
- zatrzymać pojazd,
- trzymać ręce na kierownicy i nie wysiadać z pojazdu, chyba że żąda tego kontrolujący,
na polecenie kontrolującego:
- wyłączyć silnik pojazdu,
- włączyć światła awaryjne lub postojowe.
Przy obecnym klimacie kierowcom ciężko jest wybrać odpowiedni moment na zmianę opon na letnie. Producenci opon przyjęli zasadę, że graniczną temperaturą, która umownie rozdziela stosowanie bieżników zimowych jest średniodobowa temperatura powietrza powyżej 7 stopni Celsjusza. Jeśli przez okres 1-2 tygodni temperatura w nocy utrzymuje się powyżej 4-6 stopni Celsjusza, warto wyposażyć pojazd w opony letnie.
Od właściwego doboru opon zależy nie tylko komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze.
Jak przygotować rower do sezonu? Praktyczne porady
Wyposażenie roweru
Zgodnie z "Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia"( tekst ujednolicony: Dz.U. 2013 nr 0 poz. 951), każdy rower powinien być wyposażony w:
- z przodu - co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;
- z tyłu - co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej;
- kierunkowskazy (dwa przednie i dwa tylne barwy żółtej) - jeżeli konstrukcja roweru lub wózka rowerowego uniemożliwia kierującemu sygnalizowanie przez wyciągnięcie ręki zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu;
- co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec;
- w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
- dopuszcza się, aby światła pozycyjne roweru i wózka rowerowego były zdemontowane, jeżeli kierujący tym pojazdem nie jest zobowiązany do ich używania podczas jazdy, czyli np. w dzień; wystarczy jeżeli takie światła mamy np. w kieszeni, plecaku, albo w domu i nie zamierzamy jeździć po zmroku. UWAGA ! Nie dotyczy to światła odblaskowego tylnego o barwie czerwonej, które musi być zamontowane na stałe.
Dodatkowo rower może być wyposażony w:
- światło odblaskowe barwy białej z przodu roweru,
- światła odblaskowe umieszczone na pedałach (barwy żółtej samochodowej),
- dowolną ilość odblasków na kołach - ale co najmniej po jednym na każdym kole (barwy żółtej samochodowej),
- odblaskowy pasek w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczony na obu bokach opony, albo elementy odblaskowe w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczone na bocznych płaszczyznach kół tych pojazdów
Światła na rowerze muszą spełniać następujące warunki:
- światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m,
- dopuszcza się migające światła pozycyjne,
- powinny być umieszczone nie wyżej niż 1500 mm i nie niżej niż 250 mm od powierzchni jezdni.
Kask
W Polsce - zgodnie z obowiązującym prawem - nie ma obowiązku jazdy w kasku. Musimy jednak pamiętać, że urazy głowy, pęknięcie czaszki są dużo groźniejsze niż złamanie ręki czy nogi. Wybierając model kasku zwróćmy uwagę, czy na etykietce zamieszczonej w jego wewnętrznej części jest oznaczenie EN1078 - to norma, która mówi o wysokim poziomie bezpieczeństwa kasku oraz o jego odpowiedniej elastyczności i odporności.
Kamizelka odblaskowa
W Polsce nie ma obowiązku jazdy w kamizelkach odblaskowych na rowerze. Decyzja pozostaje w gestii samych zainteresowanych. Nie istnieją też wiarygodne badania na temat wpływu noszenia kamizelek odblaskowych na bezpieczeństwo rowerzysty. Niemniej poprawia ona widoczność w ruchu ulicznym zarówno w dzień, jak i w nocy.
Obowiązek noszenia przez rowerzystów kamizelek został wprowadzony natomiast we Francji i na Litwie, ale tylko w nocy, poza terenem zabudowanym.
Droga dla rowerów obowiązkowa
Zgodnie z art. 33 Ustawy z dn. 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst ujednolicony: Dz.U. 2012 poz. 1137), " kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym."
Inaczej mówiąc, jeśli wzdłuż jezdni jest wyznaczona droga dla rowerów jednokierunkowa, to obowiązek jazdy nią jest tylko w jednym kierunku. Rowerzysta jadący w przeciwnym kierunku powinien poruszać się po jezdni (zgodnie z kierunkiem jazdy samochodów).
Kiedy po chodniku?
Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez rowerzystę jest dozwolone tylko w sytuacji, gdy:
- opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem,
- szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów,
- warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła)
Rowerzysta - w myśl przepisów - musi jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Nie po pasach!
Rowerzysta nie może przejeżdżać na rowerze po pasach dla pieszych. Traktuje o tym art. 26 Ustawy "Prawo o ruchu drogowym", w myśl którego "kierującemu pojazdem zabrania się: (...) jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych". Rowerzysta musi zejść z roweru i przeprowadzić go. Natomiast, gdy obok przejścia dla pieszych jest namalowany przejazd rowerowy, może po nim przejechać nie zsiadając z roweru (art.2).
Dziecko a rower
Wyprawa rowerowa to świetny sposób na urozmaicenie wolnego czasu i spędzenie go z rodziną. Warto na taką przejażdżkę zabrać dziecko. Jak zrobić to bezpiecznie i zgodnie z prawem? Ustawa "Prawo o ruchu drogowym" dokładnie tą kwestię precyzuje.
Dziecko do lat 7...
może być przewożone na rowerze, pod warunkiem że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę (art. 33. Ustawy "Prawo o ruchu drogowym"). Dopuszczalne jest też przewożenie dzieci w przyczepie przystosowanej konstrukcyjnie do przewozu osób, ciągniętej przez rower lub wózek rowerowy (art. 63). Możemy wtedy jechać jedynie po ścieżce rowerowej lub jezdni.
Dziecko do lat 10...
może kierować rowerem wyłącznie pod opieką osoby dorosłej. Co ważne, jechać musi po chodniku! (art. 2. i 33. Ustawy "Prawo o ruchu drogowym"). Zabronione jest poruszanie się po jezdni.
Dziecko powyżej lat 10...
może samodzielnie jechać na rowerze po drogach publicznych. Jedynym wymogiem jest posiadanie Karty Rowerowej (art. 96). Ważna jest ona do 18 roku życia.
Kontroluj stan techniczny roweru
Szczególną uwagę należy zwrócić na hamulce, sprawdzając stan zużycia klocków hamulcowych (jeśli trzeba, wymień na nowe). Niesprawne hamulce w połączeniu z dużą prędkością zwiększają ryzyko wypadku. Przed wyjazdem zawsze naciśnij dźwignię hamulców i sprawdź poziom dociśnięcia. Zbadaj, czy linki hamulcowe są poprawnie połączone i zabezpieczone. Nie wsiadaj na rower dopóki hamulce nie zostaną prawidłowo wyregulowane.
Przed wyjazdem sprawdź też czy koła są odpowiednio napompowane, a opony w dobrym stanie. Obracaj powoli każdym kołem szukając uszkodzeń na powierzchni bieżnika i ściankach bocznych opony. W razie potrzeby wymień uszkodzone opony przed rozpoczęciem jazdy.
Łańcuch to element, który najczęściej wymaga smarowania. Nie stosuj ani olejów samochodowych, ani środków czyszczących, a tym bardziej olejów jadalnych. Warto zaopatrzyć się w specjalny olej przeznaczony do smarowania łańcuchów.
Upewnij się, że siodło i kierownica są na odpowiedniej wysokości, a wsporniki mocno zaciśnięte. Jeśli nie, dokręć je lub dociśnij. Poluzowanie tych elementów może prowadzić do utraty kontroli nad rowerem.
Oceń czy rower spełnia twoje oczekiwania i czy czujesz się komfortowo podczas jazdy. Jeżeli nie funkcjonuje on prawidłowo, koniecznie skontaktuj się z serwisantem przed kolejną jazdą.
kampania społeczna:
„Bezpieczeństwo ruchu drogowego”
Sprawdź, co wolno motocyklistom na drodze, a za jakie manewry mogą zostać ukarani.
Jazda na jednym kole
To skrajny brak odpowiedzialności. Nigdy nie ma pewności, że motocyklista nie przewróci się i nie wpadnie wprost pod koła. Widząc takiego motocyklistę, trzeba zwolnić i zachować czujność.
Wystarczy, że motocyklista mocniej odkręci manetkę, aby przód jednośladu oderwał się od drogi. Miłośnikom jednośladów taki sposób poruszania sprawia wiele zabawy i traktują to jako pokaz możliwości balansowania na jednośladzie. Tymczasem jazda na tylnym kole to zagrożenie nie tylko dla motocyklistów, ale także innych kierowców oraz pieszych. Z tego powodu poruszanie z podniesionym kołem jest zabronione. W zależności od sytuacji, policjant może to wykroczenie potraktować jako nieprawidłowe korzystanie z pojazdu lub jako stworzenie zagrożenia w ruchu drogowym (albo oba te wykroczenia na raz). Grozi za to 500 zł mandatu i 6 punktów karnych, a w skrajnych przypadkach zatrzymanie prawa jazdy i skierowanie sprawy do sądu, który może przyznać motocykliście nawet 5000 zł grzywny za popisy na drodze.
Lawirowanie między autami
Wielu motocyklistów przeciska się między sunącymi w korku autami, nie przejmując się, że mogą uszkodzić lakier lub lusterko w cudzym pojeździe. W dodatku poruszają się dość szybko.
Przepisy nie zabraniają motocyklistom omijania samochodów stojących w korku. Wbrew niektórym opiniom, nawet w ramach jednego pasa ruchu (o ile motocykl i samochód mieszczą się na nim) można także wyprzedzać pojazdy. Kierowcy jednośladów muszą jednak pamiętać o zachowaniu bezpiecznego odstępu od samochodu, a w trakcie manewru nie mogą najeżdżać na linię ciągłą. Jeśli motocyklista podczas omijania lub wyprzedzania uszkodzi pojazd, zostanie uznany za winnego spowodowania kolizji z powodu niezachowania właściwej odległości.
Jazda na wprost pasem do skrętu
Kolejny grzech motocyklistów, szczególnie tych na "ścigaczach", to jazda niewłaściwym pasem ruchu. Właściciele jednośladów nie zdają sobie sprawy, że jadąc na wprost pasem do skrętu zajeżdżają drogę kierowcom jadącym prawidłowo.
Jazda na wprost pasem służącym do skrętu to wykroczenie. Grozi za to 250 zł mandatu i jeden punkt karny. Uwaga! Trzeba pamiętać, że dopuszcza się wjechanie na pas ruchu do skrętu w celu wyprzedzenia innego pojazdu, pod warunkiem, że uda się z niego zjechać, zanim zacznie się linia ciągła oddzielająca go od sąsiedniego pasa ruchu. Motocyklem taki manewr zwykle można wykonać bez problemu.
Wyprzedzanie przy linii ciągłej
Dla wielu kierowców linia ciągła to synonim zakazu wyprzedzania na danym odcinku drogi. W związku z tym cześć kierowców reaguje złością, będąc wyprzedzanym przez motocykl jadący tuż przy linii ciągłej.
Uporczywa jazda lewym pasem
Motocykliści prawie nigdy nie jeżdżą prawym pasem. O ile jadą szybko, nie stanowi to większego problemu. Gorzej, kiedy motocyklista wjedzie na lewy pas ruchu i się nim wręcz toczy, utrudniając ruch.
Kodeks ruchu wymaga od każdego kierowcy, aby poruszał się możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jazda lewym pasem ruchu, jeśli prawy jest wolny, to wykroczenie, za które policjant może wypisać mandat do 500 zł. Trzeba jednak pamiętać, że czasem prawy pas jest dziurawy, co grozi wypadkiem motocyklisty. Nie zmienia to jednak faktu, że motocyklista powinien poruszać się zawsze prawym pasem ruchu.
Używanie głośnego wydechu
Głośne motocykle to już plaga. Często ich posiadacze straszą kierowców, przejeżdżając bardzo blisko auta i rozkręcając silnik do maksymalnych obrotów. To wszystko w imię poprawy własnego bezpieczeństwa.
Trudno powiedzieć, czy głośny wydech poprawia bezpieczeństwo motocyklisty. Przepisy określają, że silnik motocykla może emitować do 94 dB (pojemność do 125 cm³) lub do 96 dB dla większej jednostki. To jednak sporo, ponieważ dla samochodów osobowych rejestrowanych po raz pierwszy w krajach UE górna granica to 74 dB. To z tego powodu niektórym kierowcom może się wydawać, że motocykle są zbyt głośne, mimo że spełniają normy hałasu. Jeśli parametry nie są spełnione, jednoślad nie może być używany na drodze publicznej, a policjant ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.
tekst: S. Sulowski
auto.pl
ZASADY JAZDY W GRUPIE
Jazda motocykli w grupie różni się zasadniczo od jazdy indywidualnej. Motocyklista jadący w formacji motocyklowej staje się częścią większego zespołu i podlega innym zasadom. Odpowiada za bezpieczeństwo swoje i kolegów. Nie przestrzeganie zasad jazdy w grupie może zakończyć się tragicznie. Każdy z motocyklistów ma indywidualne nawyki i może je stosować, kiedy jedzie solo, jeżeli chce jechać w grupie, musi się podporządkować poniższym zasadom.
FORMACJE JAZDY
Podstawową formacją jazdy motocykli w grupie jest jazda "na zakładkę". Pierwszy motocykl jedzie lewą stroną pasa drogi, drugi w odległości 1 sekundy po prawej stronie tego samego pasa i tak na przemian cala grupa. W trudnych warunkach (dziurawe drogi, deszcz, itp.) zwiększamy odległości między motocyklami.
Podczas zimowych podróży pamiętaj:
1. Gdy parują szyby:
Gdy jest niska, zimowa temperatura oraz gdy jest duża wilgotność powietrza sprzyja to parowaniu szyb, co uniemożliwia jazdę samochodem. Pamiętajmy, żeby nie wybierać się w podróż z zaparowanymi szybami, bezpieczeństwo przede wszystkim! Dlatego trzeba dbać o swój samochód, ważne jest kontrolowanie elementów wentylacji
Jeżeli taki problem jest częsty, to należy rozpocząć od sprawdzenia stanu filtra przeciwpyłowego (kabinowego), który w wyniku zanieczyszczenia może utrudniać prawidłową pracę wentylacji samochodu. Gdy nie jest to wina filtra jest kilka sposobów, żeby radzić sobie z parującymi szybami.
Możemy skorzystać ze specjalnych preparatów, które są dostępne na rynku. Celem tych preparatów jest niedopuszczenie do skraplania się na szybie pary. Preparaty te nakłada się na szybę, na której tworzy się specjalna warstwa, która pochłania wilgoć.
Innym sposobem, który jest równie skuteczny i tańszy są czynności, które powinniśmy wykonać tuż po wejściu do auta. W momencie uruchamiania silnika ustawiamy nawiew na przednią szybę i zwiększamy siłę nadmuchu , po to aby od samego początku zapewnić lepszą wentylację auta. Szczególnie podczas kilku pierwszych minut jazdy można nieco uchylić boczną szybę, dopóki silnik nie osiągnie wyższej temperatury potrzebnej do prawidłowej pracy ogrzewania aby przyśpieszyć przewietrzanie kabiny.
Gdy auto ma klimatyzację, warto pamiętać, że powinno się jej używać również zimą. Klimatyzacja ma możliwość osuszania powietrza, co powoduje, że para błyskawicznie znika ze wszystkich szyb. W tym przypadku należy korzystać z klimatyzacji, gdy szyby są zamknięte.
Gdy żaden z tych sposobów nie pomaga auto powinniśmy oddać do warsztatu, ponieważ może się okazać że któryś z elementów wentylacji został uszkodzony.
2. Na oponach zimowych bezpieczniej:
Opony zimowe powinni założyć wszyscy kierowcy, także ci, którzy jeżdżą głównie po mieście, gdzie śnieg rzadko zalega na jezdniach. Letnie opony nie są wstanie zapewnić odpowiedniej przyczepności podczas jazdy i bezpiecznej drogi hamowania.
Kiedy temperatura w ciągu dnia spada poniżej 7°C, należy założyć ogumienie zimowe. Opona taka znacznie lepiej radzi sobie z jazdą po śniegu „wgryzając się” w niego, oraz jest mniej podatna na tzw. aquaplaning, czyli poślizg na cienkiej warstwie wody.
Ważne jest również to, że do produkcji zimówek stosowana jest inna, bardziej miękka mieszanka gumowa na bazie krzemionki, dzięki której opony zachowują elastyczność, a także przyczepność, nawet w niskich temperaturach.
Ze względu na łagodne zimy w ostatnich latach coraz większym zainteresowaniem cieszą się opony całoroczne, które posiadają gorsze parametry jazdy po śniegu od typowych zimówek, ale za to są znacznie skuteczniejsze od opon letnich.
Jeśli chodzi o konstrukcje opony całoroczne są zbliżone do opon zimowych – środkowa część bieżnika ma więcej nacięć polepszających przyczepność na śniegu, ale równocześnie wykonane są one z twardszej mieszanki, co poprawia prowadzenie się auta na suchym asfalcie.
Jednak opony całoroczne są dobrym rozwiązaniem dla osób jeżdżących głównie po mieście. Kierowcy, którzy pokonują długie trasy poza miastem powinni raczej przed zimą zainwestować w tradycyjne zimówki, które zapewniają większe bezpieczeństwo.
Każde opony, także te zimowe, z czasem się zużywają. Dlatego zakładając ogumienie używane w poprzednich sezonach trzeba koniecznie sprawdzić czy głębokość bieżnika nie jest mniejsza niż 4 mm. Zimówki, których bieżnik wynosi poniżej 4 mm będą gorzej sobie radziły z odprowadzaniem wody i błota pośniegowego, jak również mniej skutecznie będą samooczyszczały się ze śniegu.Wtedy najlepiej wymienić opony na nowe. Równie istotne jest prawidłowe ciśnienie w oponach.
3. Pamiętaj o światłach:
Art. 51. Ustawy prawo o ruchu drogowym
1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.
3. W czasie od zmierzchu do świtu, na nieoświetlonych drogach, zamiast świateł mijania lub łącznie z nimi, kierujący pojazdem może używać świateł drogowych, o ile nie oślepi innych kierujących albo pieszych poruszających się w kolumnie.
Kierujący pojazdem, używając świateł drogowych, jest obowiązany przełączyć je na światła mijania w razie zbliżania się:
- pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka, przy czym jeżeli jeden z kierujących wyłączył światła drogowe – drugi jest obowiązany uczynić to samo;
- do pojazdu poprzedzającego, jeżeli kierujący może być oślepiony;
- pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej, jeżeli poruszają się w takiej odległości, że istnieje możliwość oślepienia kierujących tymi pojazdami.
4. (uchylony).
5. Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
6. Przepisów ust. 1–3 nie stosuje się do kierującego pojazdem, który nie jest wyposażony w światła mijania, drogowe lub światła do jazdy dziennej. Kierujący takim pojazdem w czasie od zmierzchu do świtu lub w tunelu jest obowiązany używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu.
7. Przepisy ust. 1–5 stosuje się odpowiednio podczas zatrzymania pojazdu, wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego. Jeżeli zatrzymanie trwa ponad 1 minutę, dopuszcza się wyłączenie świateł zewnętrznych pojazdu, o ile na tym samym pasie ruchu, przed tym pojazdem i za nim, stoją inne pojazdy.
Wypadek na drodze
Wielu kierowców nie wie jak ma się zachować widząc wypadek samochodowy. Niektórzy przejeżdżają obojętnie, inni panikują. Czas jest najważniejszy dla ofiar takiego zdarzenia - jeśli pomoc przyjdzie w porę są większe szanse uratowane czyjegoś życia. Zapoznaj się z radami policjantów jak zachowywać się gdy jesteśmy świadkami wypadku. Pamiętaj, że ty też możesz kiedyś potrzebować czyjejś pomocy.
Jeżeli jesteś świadkiem wypadku drogowego to:
Zabezpiecz miejsce zdarzenia:
- "zasłoń" miejsce wypadku oraz osoby udzielające pomocy bryłą swojego pojazdu, warto włączyć światła awaryjne i postojowe ( w warunkach nocnych konieczne są włączone światła mijania, to one oświetlą miejsce wypadku ),
- w odpowiedniej odległości ustaw trójkąty ostrzegawcze ( własny lub z pojazdów poszkodowanych ),
- wykorzystaj światło ostrzegawcze latarki podręcznej,
- przy pomocy telefonu komórkowego ( połączenie z numerami alarmowymi 998,997,999,112 jest bezpłatne ) lub radia CB wezwij służby ratownicze, policję,
- jeżeli nie możesz spełnić powyższego warunku, spróbuj zatrzymać inne pojazdy bo sam możesz nie być skuteczny w działaniu,
- jeżeli nie masz szans na pomoc innych, nie trać czasu zacznij działać sam, najważniejsze dla rannych bez pulsu i oddechu są pierwsze 4 minuty, ale pomoc im udzielona musi być fachowa.
Zbliżając się do pojazdów, które uległy wypadkowi:
- weź ze swojego pojazdu gaśnicę,
- weź ze swojego pojazdu apteczkę,
- weź ze swojego pojazdu narzędzie, którym będziesz mógł zbić szybę lub pomoże ci w otwarciu drzwi,
- weź ze swojego pojazdu nóż do cięcia pasów bezpieczeństwa lub inne ostre narzędzie, które może go zastąpić ( scyzoryk, nóż myśliwski, itp.)
- oceń, czy pojazd nie ulegnie niekontrolowanemu niebezpiecznemu ruchowi lub przemieszczeniu,
- sprawdź czy z pojazdu (-ów) nie wycieka lub nie ulatnia się medium napędowe,
- zachowaj szczególną ostrożność,
- spróbuj zatrzymać inne pojazdy bo sam możesz nie być skuteczny w działaniu, jeżeli nie masz szans na pomoc innych nie trać czasu działaj sam.
Wykonaj następujące czynności jeżeli jesteś przy pojazdach:
- sprawdź, które drzwi otwierają się i ułatwi to kontakt z poszkodowanymi,
- jeżeli drzwi nie dają się otworzyć, zbij szybę, w taki sposób, aby nie powodować dodatkowych urazów u poszkodowanych,
- zbijając szyby zachowaj szczególną ostrożność - pamiętaj, że szkło hartowane ( najczęściej szyby boczne ) rozpada się na małe ostre kawałki, natomiast szyby klejone ( zawsze szyba przednia i w większości przypadków tylna ) pękają, ale pozostają zwykle w jednym elemencie,
- dostań się do środka pojazdu, wyjmij kluczyki ze stacyjki, ale zostaw je w samochodzie,
- oceń czy dalsze czynności ratownicze na pewno nie zagrażają twojemu zdrowiu i życiu,
- w przypadku jeśli samochód stanie w płomieniach, użyj dostępnej Ci gaśnicy samochodowej,
- jeśli stwierdzisz u poszkodowanych brak oznak pulsu i oddechu przystąp do ożywiania,
- najskuteczniejsze działania przedmedyczne wykonasz z dala od uszkodzonych pojazdów ewakuując poszkodowanych.
Zaalarmuj służby ratownicze, a w przypadku gdy:
- samochód nie jest narażony na niekontrolowany ruch lub przemieszczenie
- nie ma wycieków paliwa
- odłączona jest instalacja elektryczna pojazdu
- miejsce zdarzenia jest odpowiednio zabezpieczone
- poszkodowani dają oznaki życia, ale są uwięzieni w pojeździe, przystąp do udzielania im pierwszej pomocy ( opatrzenia ran, tamowania krwotoków, ustabilizowania kręgosłupa i kończyn ).
Kontroluj oddech i czynności serca poszkodowanych, okryj ich kocem lub odzieżą w celu uniknięcia pogłębienia wstrząsu. Zostań przy poszkodowanych do czasu przybycia ratowników.
Pamiętaj, aby wszystkie czynności wykonywać z rozwagą, bez niepotrzebnych emocji i dodatkowych zniszczeń, do czasu aż przybędą specjalistyczne służby ratownicze. Pamiętaj, że Ty również możesz się znaleźć w podobnej sytuacji.
*) źródło Komenda Stołeczna Policji
ŚWIATŁA ZEWNĘTRZNE W SAMOCHODZIE
Jak używamy świateł drogowych
W czasie od zmierzchu do świtu, na nieoświetlonych drogach, zamiast świateł mijania lub łącznie z nimi, kierujący pojazdem może używać świateł drogowych, o ile nie oślepi innych kierujących (jadących drogą z przeciwka lub przed nim, widzących światła odbite w lusterkach, a także prowadzących pojazd szynowy albo wodny) ani pieszych poruszających się w kolumnie.
Kierujący mający włączone światła drogowe jest obowiązany przełączyć je na światła mijania w razie zbliżania się :
- pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka, przy czym jeżeli jeden z kierujących wyłączył światła drogowe, drugi jest obowiązany uczynić to samo
- do pojazdu poprzedzającego, jeżeli kierujący może być oślepiony
- pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej, jeżeli poruszają się w takiej odległości, że istnieje możliwość oślepienia kierujących tymi pojazdami.
- (na podst. Art 51.3 PoRD)
Kierujący pojazdem może używać sygnału dźwiękowego lub świetlnego, w razie gdy zachodzi konieczność ostrzeżenia o niebezpieczeństwie. Zabrania się nadużywania sygnału dźwiękowego lub świetlnego oraz ostrzegania światłami drogowymi w warunkach, w których może to spowodować oślepienie innych kierujących. (na podst. Art 29.1 PoRD)
Nie można używać świateł do ostrzegania przed obecnością policji.
Światła drogowe powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 100 m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza. (na podst. Zał 6.1/15 Rozp)
Światła drogowe są symetryczne, tzn. wytworzony przez nie snop światła jest symetryczny względem samochodu oświetlając jednakowo lewą i prawą stronę.
Jak używamy świateł mijania
Kierujący ma obowiązek używania świateł mijania podczas jazdy przez całą dobę. Jednakże od tej zasady jest wyjątek: w czasie od świtu do zmierzchu, w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej. (na podst Art 51 PoRD)
W warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie. A więc w opisanych warunkach nie można używać świateł do jazdy dziennej. (na podst Art 30.1 PoRD)
W czasie od zmierzchu do świtu, na nieoświetlonych drogach, zamiast świateł mijania lub łącznie z nimi, kierujący pojazdem może używać świateł drogowych, o ile nie oślepi innych kierujących albo pieszych poruszających się w kolumnie. (na podst Art 51 PoRD)
Pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności (na podst Art 31.1 PoRD)
Światła mijania powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 40 m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza.
Światła mijania powinny być asymetryczne i oświetlać drogę po prawej stronie na większą odległość niż po lewej stronie.
Obecnie nakazu całodobowej jazdy z włączonymi światłami mijania (lub światłami do jazdy dziennej) przez cały rok wymaga się także w następujących krajach Europy: Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Islandia, Litwa, Łotwa, Macedonia, Norwegia,Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry i Włochy, w pozostałych krajach nie ma obowiązku włączania świateł mijania w dzień, w normalnych warunkach. We Francji i Szwajcarii używanie świateł w dzień jest nieobowiązkowe, ale zalecane, zwłaszcza w ruchu pozamiejskim.
Jak używamy kierunkowskazów
Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu (na przykład za pomocą kierunkowskazów) oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru. (na podst Art 22.1 PoRD)
Jeżeli pojazd ciągnie przyczepę, włączenie kierunkowskazów na pojeździe ciągnącym powinno powodować włączenie kierunkowskazów na przyczepie.
Kierunkowskazy powinny zapalać się i gasnąć z równą częstotliwością 90 cykli na minutę z tolerancją 30 cykli na minutę.
Jak używamy świateł hamowania "stop"
Światło hamowania „stop” powinno zapalać się automatycznie w momencie uruchomienia hamulca roboczego.
Jasność świateł hamowania „stop” powinna być wyraźnie większa niż jasność świateł pozycyjnych tylnych.
Jak używamy świateł oświetlających tablicę rejestracyjną
Oświetlenie tablicy rejestracyjnej powinno składać się z takiej liczby lampek, aby zapewnić jej dobre oświetlenie, czyli powinno zapewniać możliwość odczytania znaków na tablicy rejestracyjnej w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 20 m.
Oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie może być bezpośrednio widoczne z tyłu pojazdu z odległości większej od 25 m.
Jak używamy świateł pozycyjnych
W warunkach niedostatecznej widoczności, podczas postoju należy używać świateł pozycyjnych przednich i tylnych lub świateł postojowych. (na podst Art 52.1 PoRD)
Podczas zatrzymania lub postoju, w miejscu oświetlonym w stopniu zapewniającym widoczność pojazdu lub znajdującym się poza jezdnią i poboczem, wszystkie światła pojazdu mogą być wyłączone. (na podst Art 52.2)
Podczas awaryjnego postoju na drodze, pojazdy które nie są wyposażone w światła awaryjne powinny włączyć światła pozycyjne (na podst Art 50.2 PoRD)
Pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym lub wysyła żółte sygnały błyskowe, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne. (na podst Art 31.1 PoRD)
Światła pozycyjne tylne powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 300 m . To samo dotyczy świateł pozycyjnych przednich, o ile są jedynymi światłami włączonymi w pojeździe.
Jak używamy świateł odblaskowych
Światła odblaskowe składają się z dużej ilości położonych tuż obok siebie miniaturowych zwierciadeł, które świecą światłem odbitym, kiedy w pobliżu jest jakieś źródło światła, na przykład światła zbliżającego się innego pojazdu.
Ładunek wystający z boku pojazdu oznacza się, między innymi, w okresie niedostatecznej widoczności białym światłem odblaskowym skierowanym do przodu oraz czerwonym światłem i czerwonym światłem odblaskowym skierowanym do tyłu. (na podst Art 61.9 PoRD)
Ładunek wystający z tyłu pojazdu oznacza się, między innymi, w okresie niedostatecznej widoczności czerwonym światłem odblaskowym umieszczonym na najbardziej wystającej do tyłu krawędzi ładunku. (na podst Art 61.9 PoRD)
Światła odblaskowe powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu.
Światła odblaskowe tylne w przyczepie mają kształt trójkąta, a w pozostałych pojazdach inny niż trójkąta.
Światła odblaskowe mogą nakładać się na tę samą powierzchnię co inne światła.
Jak używamy świateł
Podczas awaryjnego postoju na drodze, pojazdy powinny mieć włączone światła awaryjne, a jeśli nie są w nie wyposażone, to światła pozycyjne. (na podst Art 50.2 PoRD)
Kierujący pojazdem przewożącym zorganizowaną grupę dzieci lub młodzieży w wieku do 18 lat jest obowiązany włączyć światła awaryjne podczas wsiadania lub wysiadania dzieci lub młodzieży. Kierujący autobusem szkolnym podczas wsiadania lub wysiadania dzieci jest obowiązany włączyć światła awaryjne. (na podst Art 57 PoRD)
Kierujący pojazdem przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu osób niepełnosprawnych jest obowiązany włączyć światła awaryjne podczas wsiadania lub wysiadania osoby niepełnosprawnej. (na podst Art 58.1 PoRD)
Światła awaryjne działają poprzez miganie wszystkich kierunkowskazów umieszczonych na pojeździe, a jeżeli pojazd ciągnie przyczepę - również kierunkowskazów przyczepy.
Światła awaryjne powinny zapalać się i gasnąć z równą częstotliwością 90 cykli na minutę z tolerancją 30 cykli na minutę.
Jak używamy świateł przeciwmgłowych
W warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany włączyć światła mijania lub światła przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie (na podst Art 30.1 PoRD)
Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła. (na podst Art 30.3 PoRD)
Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. (na podst Art 51.5 PoRD)
Jeżeli jest jedno światło przeciwmgłowe tylne, powinno być umieszczone po lewej stronie lub pośrodku pojazdu; jeżeli są dwa światła - po obu stronach pojazdu.
Jasność świecenia świateł przeciwmgłowych tylnych powinna być wyraźnie większa niż świateł pozycyjnych tylnych.
Jak używamy świateł cofania
Światło cofania powinno włączać się automatycznie wówczas, gdy włączony jest wsteczny bieg, a urządzenie włączające silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym jego pracę.
Jak używamy świateł postojowych
Kierujący pojazdem silnikowym lub szynowym, w warunkach niedostatecznej widoczności, podczas zatrzymania niewynikającego z warunków ruchu lub przepisów ruchu drogowego oraz podczas postoju, jest obowiązany używać świateł pozycyjnych przednich i tylnych lub świateł postojowych. W pojeździe niezłączonym z przyczepą oraz w zespole pojazdów o długości nieprzekraczającej 6 m dopuszcza się włączenie świateł postojowych jedynie od strony środka jezdni. (na podst Art 52.1 PoRD)
Podczas zatrzymania lub postoju, w miejscu oświetlonym w stopniu zapewniającym widoczność pojazdu lub znajdującym się poza jezdnią i poboczem, wszystkie światła pojazdu mogą być wyłączone. (na podst Art 52.2 PoRD)
Jak używamy świateł do jazdy dziennej
W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej. (na podst Art 51.2 PoRD)
Światła obrysowe
Przeznaczenie: oświetlenie gabarytów pojazdu
Umiejscowienie: z przodu i z tyłu
Obowiązkowe: pojazd samochodowy i przyczepa, których szerokość przekracza 2,1 m; nie stosuje się do podwozia samochodu ciężarowego z kabiną w zakresie świateł obrysowych tylnych;
Dopuszczalne: obrysowe przednie i tylne – pojazdu samochodowego i przyczepy, o szerokości od 1,8 m do 2,1 m oraz podwozia samochodu ciężarowego z kabiną;
Barwa: z przodu białe, z tyłu czerwone